Wanneer moet mijn hond gevaccineerd worden?

Een pup heeft op de leeftijd van 6 weken z’n eerste vaccinatie nodig, tegen hondenziekte en parvo. Daarna heeft uw pup met 9 (tegen Parvo, ziekte van Weil en besmettelijke hondenhoest) en 12 weken (grote cocktail) vaccinaties nodig. Vanaf 9 weken mag uw pup gevaccineerd worden tegen besmettelijke hondenhoest. Vanaf 12 weken mag uw pup ook gevaccineerd worden tegen Rabies (hondsdolheid), deze vaccinatie is nodig als u met uw hond naar het buitenland wilt reizen.

Vanaf dan heeft uw hond elk jaar zijn vaccinatie nodig. Het is niet nodig om elk jaar de volledige “grote cocktail” te geven. Sommige onderdelen bieden namelijk langer bescherming dan een jaar. Het schema dat de thuisdierenarts aanhoudt is: ieder jaar de “kleine cocktail” (deze bevat vaccins tegen:leptospirose ) en eens per 3 jaar de "grote cocktail" (deze bevat vaccins tegen: hondenziekte, hepatitis, parvovirus en leptospirose (ziekte van Weil). Hierbij houden wij natuurlijk ook rekening met hoe uw hond tot nu toe gevaccineerd is.

De vaccinatie tegen besmettelijke hondenhoest, vroeger kennelhoest genoemd, is mag uw hond krijgen vanaf 9 weken. Besmettelijke hondenhoest is een luchtweginfectie die zeer besmettelijk is, het verspreidt zich door direct contact tussen honden en indirect door de lucht (niezen, hoesten of bijvoorbeeld via een muilband of een voederbak).Thuisdierenarts gebruikt meestal Pneumodog, dit is de injectievorm, deze moet de eerste keer herhaald worden na 3 weken, daarna is de bescherming 1 jaar. Ook is er de neusdruppelvariant, deze moet ook jaarlijks herhaald worden. Deze is wat lastiger te geven, omdat ik geen assistentie bij me heb. Daarom geef ik meestal de Pneumodog-injectie.
Indien uw hond meegaat naar het buitenland is het verplicht om uw hond minimaal 3 weken van te voren te laten vaccineren tegen rabies (hondsdolheid). Deze vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden. De vaccinatie die de thuisdierenarts gebruikt is 3 jaar geldig. Ook heeft uw hond dan een chip en een geldig Europees paspoort nodig.
In sommige landen gelden strengere regels, zoals bloedonderzoek. Op https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/ vindt u een overzicht van de invoereisen per Europees land.
6wk
9wk
12wk
1jr
2jr
3jr
4jr enz
Parvo
Hondenziekte
Ziekte van Weil
Leverziekte
Besmettelijke hondenhoest
Rabies

Wanneer moet mijn kat gevaccineerd worden?

Een kitten heeft op de leeftijd van 9 weken z’n eerste vaccinatie nodig. Dit is ter bescherming tegen kattenziekte en niesziekte. Deze vaccinatie moet 3 weken later (op 12 weken leeftijd) herhaald worden.

Vanaf dan heeft uw kat elk jaar zijn vaccinatie nodig. Uw kat heeft elk jaar de vaccinatie tegen niesziekte nodig. De vaccinatie tegen kattenziekte hoeft maar eens per 3 jaar herhaald te worden.

Sommige kattenpensions stellen een extra vaccinatie tegen niesziekte verplicht. Dit vanwege een verhoogd risico. Dit is de Bordetella-neusdruppelvaccinatie. Deze moet minstens 3 weken voordat de kat naar het pension gaat gegeven worden. Deze vaccinatie is 1 jaar geldig.

Indien uw kat meegaat naar het buitenland is het verplicht om uw kat minimaal 3 weken van te voren te laten vaccineren tegen rabies (hondsdolheid). Deze vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden. De vaccinatie die de thuisdierenarts gebruikt is 3 jaar geldig. Ook heeft uw kat dan een chip en een geldig Europees paspoort nodig.

Wanneer moet mijn konijn gevaccineerd worden?

Vanaf de leeftijd van 5 weken mag uw konijn gevaccineerd worden. Uw konijn heeft jaarlijks 1 vaccinatie nodig, deze is werkzaam tegen myxomatose en rabbit haemorrhagic disease (RHD) type 1 en type 2.

Uw konijn is na 3 weken beschermd en deze bescherming duurt 1 jaar.

Zowel myxomatose als RHD zijn ernstige ziektes die dodelijke kunnen aflopen voor een konijn. Alle konijnen kunnen besmet geraken ongeacht ras, leeftijd of huisvesting. Myxomatose wordt overgebracht door stekende insecten (zoals muggen en vlooien), terwijl RHD overgedragen kan worden via contact met wilde konijnen, maar ook via groene planten, hooi, kledij of schoeisel. Een binnenkonijn loopt dus evengoed risico op infectie! Vanwege het hoge sterftepercentage van RHD en myxomatose en het gebrek aan een succesvolle behandeling is preventie erg belangrijk.

Na de vaccinatie wordt er soms een entreactie gezien, dit is een verdikking onder de huid, waar de vaccinatie gegeven is. Dit is een lokale entreactie op de vaccinatie en verdwijnt (normaal gesproken) vanzelf weer na zo'n 3 weken.

Over de ThuisDierenArts

Als dierenarts kom ik bij u aan huis. Uw dier controleer ik in zijn vertrouwde omgeving zonder de stress van vervoer naar een praktijk.